top of page

Ramón López: “Al Banc del Temps no existeix l’euro, no hi ha diners pel mig perquè no es ve a fer ne

  • 4 abr 2017
  • 3 min de lectura

El secretari del Banc del Temps de Gràcia reconeix que hi ha una mancança comunicativa entre els bancs de Barcelona

Ramón López, secretari del Banc del Temps / Laia Laffaure

Els Bancs del temps són una iniciativa ciutadana en què allò que es dóna i es rep és el temps dels voluntaris. A Barcelona aquests espais s’han anat estenent des del 1998. Els seus orígens es troben als Estats Units d’Amèrica amb Edgar S. Cahn, un professor universitari que volia solucionar els problemes que presentava el sistema capitalista amb un mercat complementari d’intercanvi. Aquestes entitats de voluntaris s’han anat estenent, no només a Catalunya o EUA, sinó arreu del món. Ramón López és secretari des de fa 2 anys al Banc del Temps de Gràcia, que va ser fundat el 2004. López també organitza tallers pels membres de l’entitat i, a més, és membre de diversos bancs de Barcelona.

Què és el Banc del Temps?

Al Banc del temps no existeix l’euro, no hi ha diners pel mig perquè no es ve a fer negoci. Hi ha un llistat de membres que voluntàriament estan interessats a posar el seu “temps". D’aquí ve el nom. Els intercanvis es fan a través dels contactes i d’un programa informàtic. Les persones que volen col·laborar omplen una fitxa i ofereixen el que poden fer. A partir d’aquí, quan algun usuari necessita a una persona per a una ajuda concreta, busquem les persones corresponents i els posem en contacte perquè es donin un cop de mà. Aquestes són les bases i l’objectiu bàsic del Banc del Temps.

Si una persona necessita un servei concret, després ha de tornar-lo a la mateixa persona amb les mateixes hores?

No. La persona que rep una ajuda ha de tornar les hores d’ajuda rebuda al banc del temps. Si tu demanes un servei a una persona, no vol dir que li hagis de “pagar” amb les mateixes hores a aquella persona per compensar-la. Tu pots ajudar a una persona diferent de la que t’ajuda a tu.

Quants membres teniu ara?

Aquest és un Banc del Temps dels més importants, ara hi ha 700 membres inscrits aproximadament. Tot i que no tots estan actius sempre, actualment de disponibles al 100% són la meitat. Hi ha gent que en un moment puntual s’han apuntat i després els hi canvia la situació laboral o personal i ja no poden tornar.

Els bancs del temps de Barcelona estan connectats o actueu per separat?

No. Actuem de manera individual. Hi ha relació però de moment no cooperem. Des de fa temps es parla de fer alguna vinculació via informàtica, però no s’ha dut a la pràctica. Per tant, si el servei que busques no està en el teu Banc del Temps però sí en un altre t’has d’inscriure de nou a l’altre.

Quin és el perfil de voluntaris i usuaris?

Gran part dels nostres membres són persones grans, sobretot jubilats i dones. Tot i que també tenim gent jove i gent que treballa. Els primers participen en el Banc del Temps perquè disposen de més temps i se senten bé ajudant a les persones, i els altres ho fan sigui per ètica o convenciment.

Quin tipus de servei ofereixen les persones?

No hi ha un tipus concret d’oferta o de demanda, és bastant ampli. Tenim persones que ofereixen serveis informàtics, altres de lampista o també idiomes. També és cert que no s’exigeix ser un professional en la matèria que ofereixes ajuda, ja que tot és voluntari. Més aviat es tracta de donar un cop de mà.

Hi ha hagut algun cas de mala fe o d’algú que s’ha intentat aprofitar?

Es podria donar el cas. Per això hi ha un servei de secretaria que ajuda a controlar les relacions entre els membres i va fent un seguiment perquè tot es faci de manera correcte, sense diners pel mig.

Teniu algun espai de trobada per realitzar tallers o activitats?

L’associació Lluïsos de Gràcia ens deixa una sala dos dies a la setmana, que són els dies que fem secretaria. Si algun dia puntual necessitem una altra sala per fer algun taller, ho hem de sol·licitar a l’associació, però no hi ha cap problema. Una vegada al mes fem una trobada d’usuaris. D’aquesta manera la gent nova es presenta i dóna a conèixer el servei que ofereix. També s’aprofita per fer alguna demanda. Aquesta trobada és interessant perquè els usuaris es coneixen entre ells.

Feu actes per donar-vos a conèixer?

No. La nostra intenció no és captar persones. La nostra via de difusió és el boca a boca de la gent. El que sí que fem de tant en tant és la festa dels Bancs del Temps d’arreu de Catalunya a Barcelona perquè els membres dels diferents bancs facin espectacles i interactuïn entre ells. El pròxim acte serà al juny d’aquest any.


 
 
 

Comentarios


RECENT POSTS
SEARCH BY TAGS
ARCHIVE
bottom of page